Reklama

Niedziela Małopolska

Rola i zadania przedmiotu WDŻ

2025-06-21 13:44

Maria Fortuna- Sudor

    Wszystko w naszym życiu ma swój początek i koniec…Także szkoła podstawowa kończy się wraz z ukończeniem ósmej klasy.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

    Ważną rolę edukacyjną odgrywają zajęcia wychowania do życia w rodzinie, m. in. motywują do podejmowania trudu samowychowania. Szkolne zajęcia wychowania do życia w rodzinie wspierają rodziców w przygotowaniu młodego pokolenia do szczęśliwego, świadomego życia rodzinnego. Przedmiot Wychowanie do życia w rodzinie - WDŻ spełnia rolę pomocniczą dla rodziców, a nauczyciel, towarzyszy dzieciom i młodzieży w ich rozwoju, wyposaża je w podstawową wiedzę o dojrzewaniu. Szkoła jest ważnym miejscem przygotowania młodych do dojrzałej miłości.

    W wychowaniu dzieci i młodzieży istotne jest także współdziałanie rodziców, ponieważ tylko wtedy mogą obronić się przed naciskami środowisk, które usiłują lansować seksualizm dezintegrujący osobowość ich dzieci. Trzeba mieć świadomość, że seksualność bez wymiaru emocjonalnego, moralnego i duchowego wywiera negatywny wpływ na postawę młodego człowieka. Materiały Wydawnictwa Rubikon koncentrują uwagę uczniów na kształtowaniu dojrzałych relacji międzyludzkich i wskazują, że istotą ludzkiej seksualności jest otwierania się na miłość, jej dawania i otrzymywania.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

    Ta wiedza z założenia ma charakter holistyczny, ponieważ człowiek jest istotą wielowymiarową: biologiczną, psychologiczną, społeczną i duchową. Program wychowania do życia w rodzinie eksponuje aspekty psychologiczne, społeczne i pedagogiczne, m.in.: wzajemne relacje międzyludzkie, komunikację interpersonalną, przyjmowanie postaw, sposoby postępowania w sytuacji stresu, presji grupy, różnych zdarzeń życia rodzinnego, miłości młodzieńczej (zakochanie), etapy rozwoju i rodzaje miłości, seksualność człowieka, choroby przenoszone drogą płciową (w tym AIDS), metody rozpoznawania płodności i antykoncepcji, problemy niepłodności, zagadnienia związane z dojrzałością do małżeństwa i wreszcie trudne doświadczenia związanych z chorobą, cierpieniem, śmiercią i pamięcią o zmarłych. Prezentowane treści są obszerne i wynikają z potrzeby zmieniającej się rzeczywistości, współczesnych zagrożeń cywilizacyjnych, wskazań środowisk wychowawczych. Proces wychowania na lekcjach WDŻ jest spotkaniem wychowanka i wychowującego, który nie tylko przekazuje wiadomości z różnych dziedzin, ale może także wesprzeć nastolatka w trudnym okresie rozwojowym, wzbudzić ciekawość świata i wskazać zasady oraz wartości stymulujące jego rozwój.

    Podstawa programowa WDŻ, program nauczania i podręczniki uwrażliwiają uczniów na potrzeby drugiego człowieka, mobilizują do samowychowania i poszanowania godności swojej i innych ludzi. Wychowanie prorodzinne prowadzi do wytworzenia poczucia odpowiedzialności moralnej, zgodnej z normami i wartościami. Wychowanie do życia w rodzinie opiera się na fundamencie wartości i te wartości muszą być jasno akceptowane i uwyraźniane. Do tych wartości zaliczamy, m.in.: życie ludzkie, prawda, miłość, odpowiedzialność, wiara i szacunek dla człowieka.

    Życie rodzinne to przede wszystkim sprawne, otwarte i pełne życzliwości porozumienie. Wychowanie do miłości jest realizacją dobra, służby i odpowiedzialności. Zadaniem rodziny i szkoły jest towarzyszenie dzieciom i młodzieży w ich wzrastaniu. Harmonia i porządek zapewnia szansę doświadczenia satysfakcji i radości oraz spełnienia.

Reklama

    Podstawowym celem wychowania do życia w rodzinie, obok przekazu wiedzy, jest stymulowanie uczniów do rozwoju zintegrowanej osobowości. Szkoła nie działa w próżni, uwzględnia przeszłe i aktualne doświadczenia dziecka. Nauczyciel prowadzący zajęcia WDŻ powinien być autentyczny, to znaczy być w zgodzie ze sobą. Powinien uczyć i przekazywać wiedzę o wartościach i normach, które sam podziela i urzeczywistnia. Podczas tych zajęć uczniowie chcą dociekać prawdy, by rozwijać swoje niepokoje i obawy. Liczą na rozmowę, konfrontację poglądów i dyskusję. Na te rozmowy potrzeba czasu oraz nauczycielskiej cierpliwości i empatii. Nauczyciel powinien nieustannie doskonalić swój warsztat pracy, modyfikować dobór metod i wzbogacać wiedzę.

    Wychowanie do życia w rodzinie ukazuje wartości rodziny w życiu osobistym człowieka, wnosi pozytywny wkład w życie swojej rodziny. Uczy okazywania szacunku innym ludziom, jak również wobec siebie, docenia ich wysiłek i pracę. Przygotowuje do zrozumienia akceptacji przemian okresu dojrzewania, pokonuje trudności okresu dorastania. Kształci umiejętności przyjęcia integralnej wizji osoby, wybiera i urzeczywistnia wartości służące osobowemu rozwojowi, kieruje rozwojem, podejmuje wysiłek samowychowawczy zgodnie z uznawanymi normami i wartościami, poznaje, analizuje i wyraża uczucia, rozwiązuje problemy. Pozyskuje wiedzę na temat organizmu ludzkiego i zachodzących w nim zmian rozwojowych w okresie prenatalnego i postnatalnego oraz akceptacji własnej płciowości. Ukazuje umiejętność obrony własnej intymności i nietykalności seksualnej oraz szacunku dla ciała innej osoby. Uświadamia i uzasadnia potrzeby przygotowania do zawarcia małżeństwa i założenia rodziny. Stwarza możliwość zorientowania w zakresie i komponentach składowych postawy odpowiedzialnego rodzicielstwa. Uczy korzystania ze środków przekazu, w tym z Internetu, w sposób selektywny, umożliwiający obronę przed ich destrukcyjnym oddziaływaniem.

    Podczas zajęć korzystam z szerokiego wachlarza metod i technik nauczania, które mobilizują uczniów do aktywności, a tym samym zwiększają efektywność zajęć i zainteresowanie uczniów oraz kreatywne modelowanie zajęć. Motywują uczniów do refleksji i pogłębiania przekazywanych treści. Zaangażowanie umysłowe, emocjonalne, czy przemyślenia natury moralnej pobudzają do refleksji i wyciągania wniosków. Cytaty i sentencje, które przygotowuję na wstęp lub zakończenie zajęć wzbogacają warsztat pracy - jako ciekawa i satysfakcjonująca „przygoda”. W profilaktyce ważna jest pasja. W rodzinie siła. Wiele ćwiczeń zachęca uczniów do refleksji, inne utrwalają wiedzę. Nie ma edukacji bez relacji. Nadrzędnym celem edukacji jest przekazywanie uczniom określonego zasobu informacji, kształcenie i doskonalenie podstawowych umiejętności oraz kształtowanie odpowiednich postaw jako cel wychowawczy, profilaktyczny. Celem aktywnego uczenia się na zajęciach WDŻ jest nie tylko pogłębianie wiedzy, ale też kształtowanie postaw prorodzinnych, prozdrowotnych i proekologicznych.

    Wychowanie do życia w rodzinie to niewątpliwie wielki program, wielka idea, mądra i pożądana, jakże potrzebny przekaz…dla mnie wspaniała przygoda, emocjonująca podróż, piękne treści programowe. Bo jak napisał Ralph Emerson: „Potrzebujemy przede wszystkim kogoś, kto zainspiruje nas, byśmy zrealizowali swój potencjał w pełni”.

Podziel się:

Oceń:

+1 -1

Wybrane dla Ciebie

Spotkanie Papieża w Castel Gandolfo z przedstawicielami kapituł generalnych

2025-07-12 11:42

Vatican Media

W przesłaniu do przełożonych generalnych i członków rad niektórych kapituł i zgromadzeń zakonnych Papież Leon XIV mówił o potrzebie odnowienia ducha misyjnego, przyswojenia sobie uczuć „jakie miał Chrystus Jezus” oraz szerzenia na całej ziemi światła Chrystusa.

Więcej ...

Odszedł Pasterz…

2025-07-12 12:04

Marek Białka

Wielokrotnie powtarzał, że wszystko, co osiągnął w swoim życiu, zawdzięcza … woli Bożej – powiedział na pogrzebie bp Leszek Leszkiewicz.

Więcej ...

Bp Mering na Jasnej Górze: granice naszego kraju zagrożone tak samo z zachodu jak i wschodu

2025-07-13 07:14
Bp Wiesław Mering

zrzut ekranu yt

Bp Wiesław Mering

Granice naszego kraju tak samo z zachodu jak i wschodu są zagrożone - mówił bp Wiesław Mering z Włocławka podczas sobotniej wieczornej Mszy św. dla uczestników pielgrzymki Rodziny Radia Maryja.

Więcej ...

Reklama

Najpopularniejsze

Świadectwo: 52 lata spełnionego małżeństwa. Jak to...

Wiara

Świadectwo: 52 lata spełnionego małżeństwa. Jak to...

Watykan podjął decyzję ws. domniemanych objawień blisko...

Kościół

Watykan podjął decyzję ws. domniemanych objawień blisko...

Przesłanie, które płynie z dzisiejszej Ewangelii mówi,...

Wiara

Przesłanie, które płynie z dzisiejszej Ewangelii mówi,...

Bp Długosz:  miłosierdzie nie oznacza, że mamy otwierać...

Kościół

Bp Długosz: miłosierdzie nie oznacza, że mamy otwierać...

Zmiany kapłanów 2025 r.

Kościół

Zmiany kapłanów 2025 r.

Najmodniejsze firany gotowe 2025 – te wzory i tkaniny...

Wiadomości

Najmodniejsze firany gotowe 2025 – te wzory i tkaniny...

Kościół odmawia katolickiego pochówku tylko tym,...

Kościół

Kościół odmawia katolickiego pochówku tylko tym,...

Zmarł bp Władysław Bobowski

Kościół

Zmarł bp Władysław Bobowski

Niezbędnik Katolika miej zawsze pod ręką

Wiara

Niezbędnik Katolika miej zawsze pod ręką